مقالات تشک رویال

چرا باید ساعت خواب و بیدار شدن خود را هر روز یکسان نگه دارید؟

ساعت خواب و بیدار شدن

چرا باید ساعت خواب و بیدار شدن خود را هر روز یکسان نگه دارید؟

خواب خوب و مداوم فواید زیادی دارد: تقویت ایمنی، کاهش استرس، کنترل وزن راحت تر، تمرکز بهتر و موارد دیگر. اما، اگر برای شما عادی است که در تمام هفته خواب خود را کم کنید و سپس سعی کنید در آخر هفته تمام کمبود خوابی که دارید را جبران کنید، خبر بد این است که ممکن است از نه تنها نتوانید از مزایای بالا بهره مند شوید بلکه پیامد های بدی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. سایت اصلی تشک رویال به عنوان برترین ارائه دهنده کالای خواب و تشک اصفهان در این مقاله به بررسی تاثیر ساعت خواب بر کیفیت خواب پرداخته است.

چرا نمی توانم خواب از دست رفته را در تعطیلات آخر هفته جبران کنم؟

جبران خواب از دست رفته در تعطیلاتتلاش برای جبران خواب از دست رفته در آخر هفته چند مشکل دارد. برای نمونه، تحقیقات نشان می دهد که حتی یک شب کم خوابی بر سلامت روحی و جسمی ما تأثیر زیادی می گذارد. و اثرات نامطلوب آن در روزهای دوم و سوم بدتر از روز اول می شود. بنابراین زمانی که آخر هفته فرا می رسد، احتمالاً در طول هفته از عوارض کمبود خواب مانند خلق و خوی ضعیف، تحریک پذیری، اختلال در تمرکز، درد، مشکلات معده یا علائم دیگر رنج برده اید. و در این زمان قصد دارید که این کمبود را با خواب زیاد جبران کنید.

بعلاوه، خواب ناسازگار به این معنی است که ریتم شبانه روزی خود را به هم می ریزید، چرخه های 24 ساعته ای که توسط مغز مدیریت می شود و ما را به خوردن، خوابیدن و انجام کارهای دیگر به بهترین شکل هدایت می کند که همه و همه تحت تاثیر خواب بهم می ریزند.

یک ریتم 24 ساعته وجود دارد که بر یک سری چیزها حاکم است، از جمله زمانی که به طور طبیعی خواب‌آلود می‌شوید و زمانی که احساس می‌کنید به طور طبیعی بیدار هستید. یک متخصص عصب شناس می گوید: شما در حالت ایده آل می خواهید برنامه خواب واقعی خود را با آن ریتمی که در ذهن دارید هماهنگ کنید. با داشتن ساعت خواب و بیداری یکسان در طول هفته، می‌توانید زمان خواب و برنامه خواب خود را با ریتم شبانه‌روزی مدنظر و مورد نیاز بدنتان هماهنگ کنید.

شاید خواندن این مطلب نیز برایتان مفید باشد: بررسی بهترین روش های درمان و حل مشکل بی خوابی

آیا برنامه های خواب متناقض برای شما مضر است؟

تنظیم برنامه خواباگرچه ما این توانایی را داریم که سیگنال‌هایی را که از ریتم‌های شبانه‌روزی دریافت می‌کنیم نادیده بگیریم – مثلاً می‌توانید حتی زمانی که خسته هستید با خوردن یک قهوه تا چند ساعت بیدار بمانید – اما باید بدانید که انجام این کار عواقبی را نیز به دنبال دارد.

خواب ناسازگار «تأثیرات متعددی دارد» که به کیفیت خواب آسیب می‌زند، حتی اگر به طور کلی ساعت‌های کافی بخوابید که این بر نحوه متابولیسم غذا نیز اثرگذار است.

اگر شما زمان خواب بسیار متغیری دارید، به این معنی است که برای انجام کارهای دیگری که در زندگی‌تان قبل از خواب انجام می‌دهید. برنامه‌ای بسیار متغیری نیز دارید. یکی از کارهای موثر بر سلامتی غذا خوردن است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زمان شبانه‌روزی غذا خوردن، فاکتورهای مهمی در آن دارد، یعنی همان وعده‌ای که خیلی دیر خورده می‌شود، به طور متفاوتی متابولیزه می‌شود. اگر آن را در زمان نامناسبی بخورید، احتمال افزایش گلوکز، متابولیسم ضعیف چیزهایی مانند اسیدهای چرب و غیره بیشتر از حالت نرمال خواهد بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب کم بر سلامت متابولیک ما تأثیر منفی می‌گذارد. و ما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد. و خواب جبرانی و طولانی در آخر هفته واقعاً به جلوگیری از بروز موارد بالا کمک نخواهد کرد. شما می‌توانید به سلامت کلی خود، از جمله برخی از این جنبه‌های متابولیک، با داشتن ثبات در زمان خوابتان کمک کنید.

علاوه بر این، زمان خواب و بیداری ثابت یکی از واضح ترین شاخص های بهداشت خواب است، به این معنی که زمان خواب ناهماهنگ اغلب نشان دهنده بهداشت ضعیف خواب است.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت خواب چه زمانی است؟

نحوه تنظیم زمان خواب/بیداری ثابت

نحوه تنظیم زمان خواب بیداری ثابتاگرچه تصور داشتن زمان خواب و بیداری یکنواخت می‌تواند به اندازه کافی ساده به نظر برسد.  فقط هر روز در ساعت‌های معینی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. در عمل انجام این کار همیشه به این راحتی نیست. به تعویق انداختن خواب به دلیل مسائل کاری، برنامه های عصرانه و اختلال در برنامه به دلیل شریک زندگی، کودک یا حیوان خانگی، همگی می توانند رعایت یک برنامه تعیین شده را برای شما دشوار کنند.

در اینجا کارخانه تشک رویال چند تکنیک برای رسیدن به هدفتان توصیه می کند:

نوردهی اتاق خواب را مدیریت کنید. چیزی که واقعاً بر ریتم شبانه‌روزی شما حاکم است، نور است. دریافت نور روشن در چشمان شما پس از بیدار شدن برای شروع روز عالی است. و خاموش کردن تلفن‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها یک ساعت قبل از خواب یک تمرین خوب برای شب هنگام تلاش برای کاهش قرار گرفتن در معرض نور است.

بیشتر بخوانید: تاثیر نور بر کیفیت خواب چگونه است؟

سازگار بودن با زمان وعده‌های غذایی نیز بسیار مهم است وعده غذایی صبحانه را فراموش نکنید. غذا به طور کلی بیدار کننده است. هنگامی که غذا می خورید، سیگنالی به بدن می فرستد و به بدن می گوید که وقت بیدار شدن است. و اگر این کار را هر روز انجام دهید، سیگنال هایی به بدن خود می فرستید که این ریتم است. همچنین شایان ذکر است که توقف غذا خوردن حدود سه ساعت قبل از خواب نیز مفید است.

علاوه بر خوردن صبحانه ورزش کردن نیز یک فعالیت بیدارکننده است. بنابراین ما به طور کلی به مردم می گوییم که اگر می خواهید ورزش کنید، بهتر است آن را صبح انجام دهید. یا اگر بعد از روز برای شما بهتر است، مانند غذا خوردن، سعی کنید تا سه ساعت قبل از خواب این کار را انجام بدهید.

به قانون 30 دقیقه پایبند باشید

اگرچه ثبات مهم است، اما همیشه امکان پذیر نخواهد بود، و این مشکلی ندارد. سعی کنید تا جایی که ممکن است زمان خواب و بیداری خود را در عرض 30 دقیقه ثابت نگه دارید. اما اجازه ندهید که شما را از زندگی کردن باز دارد.

نتیجه گیری در رابطه با ثابت نگهداشتن ساعت خواب و بیدار شدن:

داشتن ساعت خواب و بیداری معین سلامت شما را تضمین خواهد کرد. از جمله مزایای خوابیدن و بیدار شدن به اندازه و در ساعت معین تقویت ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب، کنترل وزن راحت تر و تمرکز بهتر می باشد. اگر چه خوابیدن در ساعات معین سخت است. اما به مرور زمان با عوض کردن عادات روزانه مانند خاموش کردن تلفن همراه نیم ساعت قبل از خواب، ورزش کردن، خوردن صبحانه و … می توانید به بهبود کیفیت خواب خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *