مقالات تشک رویال

تاثیرات دیر خوابیدن بر کوتاهی قد + راهکارهای زود خوابیدن

تاثیرات دیر خوابیدن بر کوتاهی قد

تاثیرات دیر خوابیدن بر کوتاهی قد و راهکارهای زود خوابیدن

تاثیرات دیر خوابیدن بر کوتاهی قد ، یکی از مسائل مهمی است که بسیاری از مردم، به ویژه افراد جوان، با آن مواجه هستند. با توجه به پژوهش‌های انجام شده، خواب کافی در طول شب به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر رشد و نمو بدن، مطرح شده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش‌ها، با افزایش سن افراد سرعت رشد آن ها کاهش می یابد و بدن به میزان کافی هورمون رشد ترشح نخواهد کرد.

به همین دلیل، خواب کافی، به عنوان یکی از روش‌های مهم برای افزایش تولید هورمون رشد در فرآیند رشد کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان توصیه می شود . اما، دیر خوابیدن در طول شب می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر رشد بدن داشته باشد و باعث کوتاهی قد شود. در این راستا، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که فردی که بیش از یکبار در هفته تا دیر وقت بیدار بماند، احتمالاً در معرض کم‌تر شدن هورمون رشد قرار خواهد گرفت. بنابراین، افرادی که عادت دیر خوابیدن دارند باید این نکته مهم را در نظر داشته باشند. که ممکن است برای دستیابی به قامت مطلوب، نیاز داشته باشند از روش‌هایی مثل تغییر روال خواب استفاده کنند. کارخانه تشک رویال در این مقاله به بررسی تاثیرات دیر خوابیدن بر کوتاهی قد و راه کار هایی جهت جلوگیری از دیر خوابیدن پرداخته است. تا انتها با ما همراه باشید.

آیا دیر خوابیدن باعث مشکلات بالینی می شود؟

مشکلات بالینی و دیر خوابیدنبله، دیر خوابیدن می‌تواند در برخی موارد باعث ایجاد مشکلات بالینی مانند کمبود ترشح هورمون رشد شود. هورمون رشد (GH) که در غده هیپوفیز ساخته می‌شود، در رشد بدن نقش دارد. بخش عمده‌ای از این هورمون، در طول شب و در حین خواب ترشح می‌شود. و دیر خوابیدن ممکن است باعث کاهش ترشح آن شود. این کاهش ترشح هورمون رشد می‌تواند باعث تسریع فرایند کوتاهی قد شود که برخی مشکلات بالینی مانند تنگی نفس، فشارخون بالا، پوکی استخوان و غیره را به دنبال داشته باشد.

همانطور که گفته شد، هورمون رشد که در حقیقت یک هورمون پروتئینی است، در غده هیپوفیز ساخته و ترشح می‌شود. این هورمون در رشد و تکامل اندام‌ها و استخوان ها، عملکرد قلبی و واکنش به استرس و نگهداری سلامت پوست و بافت های متابولیک موثر است.

همانطور که اشاره شد، ترشح این هورمون بیشتر در طول شب و حالت خواب است که در مدت این دوره، ترشح آن به نوبت با اندکی کمک از هورمون های مرتبط با فاز خوابی (باروری و بیداری) همراه است. خواب نیمه‌شب نیاز بدن به این فعالیت‌های هورمونی را تامین می‌کند و همچنین به هورمون رشد اجازه می‌دهد که به طور موثری ترشح شود. با دیر خوابیدن و کاهش فاز خوابی، ترشح GH ناشی از کاهش فعالیت هورمونی، کاهش می‌یابد و می‌تواند به کوتاهی قد منجر شود. و در موارد شدید تر، ممکن است باعث مشکلات بالینی گردد. برای پیشگیری ازکوتاهی قد بهتر است به توصیه های زیر توجه کنید:

متخصصان توصیه می کنند که در طول شبانه روز هر فردی باید بین 8 تا 10 ساعت بخوابد.

بهتر است از روزنامه، تلویزیون، تلفن همراه و دستگاه های الکترونیکی قبل از خوابیدن استفاده نکنید. و به جای آن‌، از خواندن کتاب و موسیقی‌گوش کردن به صوت‌های آرام‌بخش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر فضای مجازی بر کیفیت خواب

چگونه می‌توان از دیر خوابیدن جلوگیری کرد؟

جلوگیری از دیر خوابیدنیکی از عواملی که به زودتر خوابیدن شما کمک میکند انتخاب کالای خواب مناسب است. داشتن تشک و بالش مناسب همان چیزی است که بهبود کیفیت خواب را برای شما به ارمغان می اورد. خرید تشک طبی فنری رویال به شما کمک میکند تا علاوه بر سریع تر خوابیدن، با جلوگیری از اسیب به ستون فقرات خواب راحتی را تجربه کنید.

چند روشی که برای جلوگیری از دیر خوابیدن می‌توانید انجام دهید شامل:

رعایت یک روال خواب منظم: برای خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت معین و مشخص حتی در روز‌های تعطیل تلاش کنید.

 ایجاد محیط خواب مناسب: سعی کنید که در اتاق خوابتان، یک محیط تاریک، ارام با دمای مطلوب ایجاد کنید .

مطالعه کردن در زمان قبل از خواب: سعی کنید از دستگاه‌ های الکترونیکی، اخبار ها، پادکست و سایر وسایل تحریک‌کننده خبر و اطلاعات شبانه اجتناب کنید، به جای آن کتابی با مضمون آرامش آور و خواب آور بخوانید.

پیدا کردن راه های رهایی از استرس: بهتر است قبل از خواب از تمرینات یوگا یا ماساژ ساده استفاده کنید.

اجتناب از مصرف کافئین و نیکوتین در هنگام خواب‌: توقف مصرف نیکوتین، الکل و کافئین حداقل دو ساعت قبل از خواب کمک می‌کند تا در زمان خواب خود آرامش بیشتری داشته باشید.

ورزش کردن: ورزش کردن در روز باعث خستگی بعضی از شبکه های عصبی و روانی می‌شود، اما همچنین می‌تواند به تشدید ترشح هورمون رشد کمک کند که می تواند در پیشگیری از کوتاهی قد موثر باشد.

اگر هر کدام از روش‌های فوق را استفاده کنید و به خود دو تا سه هفته وقت بدهید، ممکن است مشاهده کنید که خوابتان بهتر می شود و این می تواند به جلوگیری از دیر خوابیدن کمک کند.

نتیجه گیری:

دیر خوابیدن می‌تواند به مشکلات بسیاری در طول زمان منجر شود. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که دیر خواب می‌روند، در معرض خطر بالینی متعددی قرار دارند که شامل کوتاهی قد، افزایش وزن، بروز چاقی، مشکلات قلبی، تغییرات شیمیایی در مغز و کاهش توانایی شناختی می شوند. برای جلوگیری از دیر خوابیدن، رعایت یک روال و ساعت خواب منظم در همان هر روز بسیار مهم است. ایجاد یک محیط خواب مناسب و شامل خشکی، سکوت و تاریکی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بدون مشکل خوابیده و آرامشی دوام‌دار تجربه کنید.

با توجه به اینکه دیر خوابیدن ممکن است ، به کوتاهی قد و مشکلات بالینی بسیاری منجر شود، تلاش برای جلوگیری از آن بسیار مهم است. بمنظور جلوگیری از دیر خوابیدن، رعایت روال و ساعت خواب، بهبود محیط خواب، جلوگیری از مصرف نیکوتین، کافئین و الکل قبل از خواب و کاهش استرس از راه‌های موثری هستند. همچنین ورزش کردن نیز می تواند در جلوگیری از دیر خوابیدن بسیار مفید واقع شود. با رعایت این موارد و ایجاد یک روال خواب مناسب، آرامش بیشتری در زمان خواب خود تجربه کنید و دیر خوابی را به کوتاهی قد تبدیل نکنید. در صورتی که مشکلات شما به دلایلی بیشتر از فوق‌الذکر است، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. اگر مطلبی بود که در این محتوا برای افزایش سرعت خواب به آن اشاره نشده است. خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها آن را با مشاورین سایت اصلی تشک رویال در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *