مقالات تشک رویال

تاثیر خوب خوابیدن بر یادگیری و حافظه

تاثیر خوب خوابیدن بر حافظه

بین استراحت خوب و نتایج خوب در عملکرد تحصیلی رابطه مهمی وجود دارد. خوب خوابیدن به یادگیری کمک می کند، زیرا هنگام خواب، مغز و بدن شما وارد حالت استراحت و ترمیم می شوند. این زمانی است که یک عملکرد بازسازی در ذهن و بدن شما رخ می دهد. وقتی یک عادت خواب سالم ندارید باید عواقب آن را هم بپذیرید. خواهید دید که روز بعد عملکرد پایین، کمبود انرژی، تمرکز ضعیف، خستگی و کاهش عملکرد حافظه را دارید. بنابراین، تاثیر خواب خوابیدن بر یادگیری و حافظه شما غیر قابل انکار است.

تخمین زده می شود که مغز در طول خواب، مرتبط ترین اطلاعات را به شیوه ای سازمان یافته پردازش می کند و دانش آموخته شده را بهتر تخصیص می دهد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد وقتی بعد از مطالعه می خوابید، حافظه تقویت می شود و عملکرد بهتری در یادگیری وجود دارد، علاوه بر این خوابیدن سیستم دفاعی شما را تقویت می کند و از ابتلا به بیماری ها جلوگیری می کند. سایت رسمی تشک رویال در این مقاله قصد دارد به بررسی اهمیت و تاثیر خوابیدن بر یادگیری و عواقب منفی نخوابیدن بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

اهمیت خوابیدن در یادگیری و به خاطر سپردن

اهمیت خوابیدن در یادگیری

اهمیت خوابیدن در یادگیری

یکی از فرآیند های مهم فرآیند یادگیری و به خاطر سپردن است. بسیاری از دانش آموزان به دلایل مختلفی مانند بازی های کامپیوتری، فضاهای مجازی و … در ساعات مشخص نمیخوابند و برخی با خواب آلودگی سرکلاس درس حاضر می شوند. بسیاری از والدین یا دانشجویان نیز هستند که همراه با درس کار می کنند و مسئولیت یک خانواده را نیز بر عهده دارند به همین جهت سعی می کنند برای رسیدن به کارهایشان از ساعات خواب کم کنند. اما اهمیت خوابیدن در یادگیری بسیار زیاد است. استراحت کافی قدرت مغز را برای به خاطر سپردن خاطرات روز گذشته و یادگیری چیز های جدید به شدت افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بدون احساس خواب آلودگی در کلاس درس حاضر می شوند یا مطالعه می کنند چندین برابر بیشتر از سایر افراد قدرت یادگیری دارند.

کارخانه تشک رویال پیشنهاد می کند برای بهبود عملکرد مغز برخی از راهکار هایی که در ادامه به آن اشاره شده است را انجام بدهید:

راهکار های خواب خوب برای عملکرد خوب:

باید بین ساعات مطالعه و ساعات استراحت تعادل برقرار کنید. پس از اتمام روز مطالعه، حداقل هشت ساعت بخوابید. به خاطر داشته باشید که برای هر ساعت مطالعه بهتر است ده دقیقه استراحت داشته باشید. ممکن است در روز های اول در صورتی که فقط چند ساعت خوابیده باشید یا کل روز را نخوابید باز هم بتوانید دوام بیاورید و مغز شما همچنان با احساس خستگی شروع به مطالعه کند یا در امتحان شرکت کنید و به سوالات پاسخ صحیح بدهید. اما این کار برای مدت کوتاهی ممکن است جواب بدهد اما پس از مدتی خواهید دید که داشتن استراحت و خواب کافی می تواند عملکرد شما را تا چندین برابر بهبود بخشد.

در طول خواب، روش های مطالعه موثری آزمایش شده است. این برای تقویت دانش و یادگیری در زبان، موسیقی و غیره است. خوب، مغز وارد فاز بازدارندگی می شود، خاطرات دوباره فعال می شوند و خلاقیت گسترش می یابد. به همین ترتیب ثابت شده است که وقتی نمی خوابید، این خواب بازیابی نمی شود. رویا جمع می شود و عواقبی را در آینده به جا می گذارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کالای خواب مناسب برای افراد دارای پوکی استخوان

خوب نخوابیدن چه عواقبی را به دنبال دارد؟

عواقب خوب نخوابیدن

عواقب خوب نخوابیدن

وقتی نمی‌خوابید، خطر تصادف، تسریع روند پیری و… در شما بیشتر است. به همین جهت بهتر است در صورتی که احساس خواب آلودگی دارید اصلا رانندگی نکنید یا در کناری چند دقیقه را توقف کرده و استراحت کنید. همچنین بهتر است در زمانی که مغز شما نیاز به خواب دارد تصمیمات مهم نگیرید. مشخص شده است که خواب کمتر از شش ساعت باعث زوال و فرسودگی بافت مغز می شود. همانطور که باعث می شود تمرکز شما کمتر شود که این موضوع پیامد های خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

همچنین اگر جز افرادی هستید که به دنبال کاهش وزن هستند باید بدانید با بی خوابی اشتها افزایش می یابد و بدن شما به کربوهیدرات و کالری بیشتری نیاز دارد. اگر دقت کرده باشید افرادی که شب ها بیدار هستند بیشتر ترجیح می دهند در این زمان خوراکی بخورند. بنابراین باید مراقبت های ویژه ای انجام شود، زیرا می تواند مقدمه ای برای مشکلات اختلالات خوردن باشد. خستگی، اضطراب و تحریک پذیری رخ می دهد، زیرا مناطق احساسی مرتبط با مغز شما تغییر خواهد کرد. به همین ترتیب، ظاهر فیزیکی شما کسل کننده و بی انرژی به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: تاثیر مصرف دخانیات بر سلامتی و کیفیت خواب

باید از مطالعه تا اواخر شب پرهیز کنید، به دلیل این که در طول روز به اندازه کافی انرژی بدن ازبین رفته است و مطالعه در ساعات انتهایی روز باعث افزایش خستگی شما خواهد شد. همچنین توصیه نمی شود صبح خیلی زود مطالعه کنید، زیرا همچنان خواب آلود و تحت فشار تکمیل روزی که شروع می شود خواهید بود. در حالت ایده آل، باید کارهای خود را در زمان کافی، ترجیحاً در وسط روز یا بعد از ظهر آماده کنید.

در نهایت توصیه می شود شام را زودتر با غذاهای سبک میل کنید و تا حد امکان از مصرف محرک هایی مانند کافئین، انرژی زا یا غذاهای بسیار پر قند یا کالری خودداری کنید. اینها می‌توانند بی‌ثباتی ایجاد کنند و راحت به خواب بروید، زیرا تغییری در سیستم عصبی و گوارشی شما رخ می‌دهد.

اگر این مطلب از مرکز ارائه دهنده طرح تعویض تشک اصفهان، تعمیرات تشک و انواع کالای خواب رویال برایتان مفید بود همچنین اگر مطلبی بود که در مورد تاثیر خوب خوابیدن بر یادگیری به آن اشاره نشده بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *