مقالات تشک رویال

بهترین زمان خواب در شب چه ساعتی است؟

بهترین زمان خواب

هشت شب، ده شب، یازده شب ؟ همه درباره بهترین زمان خواب یکسان صحبت نمی کنند! فردی از تجربیات شخصی می گوید و دیگری از طب سنتی! اما در پایان به کدام مورد اعتماد کنیم؟ با ما در این گزارش از سایت نمایندگی تشک رویال همراه باشید تا به زبان علم و تحقیق و پژوهش مشخص کنیم که بهترین ساعت خواب و همچنین بیدار شدن چه زمانی است.

بهترین زمان خواب در شب

توجه داشته باشید که، بهترین زمان خوابیدن به روش زندگی شما بستگی دارد. پس در آغاز بهترین ساعت خواب را که منابع موثق بیان کرده اند را توضیح می دهیم، و بعد در باره زندگی شخصی و ساعات خواب ایده آل برای همه صحبت خواهیم کرد.

بر اساس گفته های منابع موثق، هر شخص با توجه به سن خود باید در طول روز اندازه ای استراحت داشته باشد.

  • یک نوزاد باید بین ساعت هفت تا هشت شب به رختخواب بروند.
  • خردسالان باید بین ساعت هفت تا نه شب بخوابند.
  • کودکان پیش دبستانی باید بین ساعت هشت تا نه شب بخوابند.
  • همچنین لازم است زمان مناسب برای خواب کودکان مدرسه ای بین هشت تا نه شب است.
  • نوجوانان باید بین ساعت نه تا ده شب به رختخواب بروند.
  • برای بزرگسالان لازم است ساعت ده یا یازده شب به رختخواب بروند.

موارد جدیدی درباره بهترین زمان خواب

در سال های پیش تحقیقات گسترده ای بر روی چند هزار نفر انجام شده که ثابت کرده، بهترین ساعت برای خواب ساعت 10 شب می باشد. برای بررسی میزان درستی این بحث، وب سایت معروف کلیولند کلینیک به سراغ متخصصین این حوزه از جمله کولین لنس رفت و در مورد این موضوع سوالاتی را مطرح کرده است.

دکتر لنس بیان کرده که:
هیچ ساعت جادویی برای به خواب رفتن همه افراد وجود ندارد. در حقیقت، رفتن به رختخواب در ساعت ده شب برای اکثر اشخاص انتخاب مناسبی است و برای افراد دیگر مفید نیست! زمان و ساعت دقیقی که باید استراحت کنید به شما و نیاز شما بستگی دارد. نکته اصلی در اینجا این است که به جای ساعت، بایستی به ثبات توجه کنید!

یعنی همیشه در ساعت معینی به رختخواب بروید و صبح در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. حتی خوردن غذا در یک زمان خاص به شما کمک می کند تا راحت تر به برنامه رسیدگی کنید. ولی در صورتی که سوال کنید چرا؟ باید گفت که این برنامه سیکل شبانه روزی و ساعت درونی بدن شما را تغییر می دهد تا برای زمان خواب شما مشکلی ایجاد نشود.

بهترین ساعت خواب

بهترین زمان خواب

بهترین ساعت خواب بر اساس سبک زندگی فردی

همان گونه که می دانید، برای داشتن یک زندگی ایده آل لازم است که شب ها زودتر بخوابیم و صبح ها زودتر بیدار شویم. در صورتی که نگاهی به زندگی نیاکان مان بیندازیم، اکثر آن ها ساعت هشت یا نه شب می خوابیدند و چهار یا پنج صبح از خواب بیدار می شوند و برخی محققان این اصل را دلیل اصلی زندگی سالم آن ها می دانند.

ولی با این که این ساعات مناسب ترین زمان هستند، مسئولیت های معین زندگی امروزی به ما فرصت نمی دهد که این اصل را رعایت کنیم. در حقیقت این درست است که استراحت به موقع و کافی تضمین کننده سلامتی افراد است؛ ولی هنگامی که نمی توانید خود را با این استاندارد وفق دهید، باید به راه دیگری فکر کنید.

شخصی سازی کردن ساعات خواب

مناسب ترین راه حل این است که ساعات خواب خود را بر اساس میزان خواب متناسب با سن و سبک زندگی خود تنظیم کنید. بنابراین، اگر مجبورید هر روز ساعت هفت صبح از خواب بیدار شوید، می توانید با توجه به هفت تا هشت ساعت استراحتی که برای افراد بزرگسال مناسب است، بهترین زمان خواب هر شب ساعت یازده یا دوازده است. یا در صورتی که قصد دارید این ساعات را برای کودکان برنامه ریزی کنید، با توجه به این نکته به ده ساعت خواب در روز احتیاج دارند، از او بخواهید تا در ساعت نه شب به رختخواب برود.

توجه: به طور معمول، رفتن به رختخواب پس از ساعت یازده یا دوازده شب می تواند برای بدن شما مضر باشد. در نتیجه، توصیه می شود که زمان بیداری و خواب را به گونه ای برنامه ریزی کنید که از این زمان ها عبور نکند.

همچنین بخوانید: تشک نامناسب چه آسیب ها و ضررهایی به همراه دارد؟

سیکل شبانه روزی خواب چیست؟

شاید لازم باشد قبل از یافتن بهترین زمان خواب با مبحثی که ریتم شبانه روزی نامیده می شود آشنا گردید. ریتم شبانه روزی عبارتی است که جهت توضیح برنامه طبیعی خوابیدن و بیدار شدن مغز استفاده می شود. مقوله ای نظیر ساعات داخلی بدن.

در حقیقت، در صورتی که بتوانید ساعت خواب و بیدار شدن خود را به گونه ای تنظیم کنید که همیشه به آن پایبند باشید، ساعت درونی بدن شما به آن عادت می کند و در آخر ساعت مشخصی به خواب خواهید رفت، و ساعت مشخصی نیز از خواب بیدار خواهید شد. در نتیجه، هنگام تعیین زمان خواب، نظم و ترتیب آن بسیار مهم است.

با خواب آلودگی در طول روز چه کار باید کرد؟

توجه داشته باشید که اگر کیفیت خواب شما در طول شب خوب باشد، یعنی راحت می خوابید، در طول شب بیدار نمی شوید، استرس ندارید و …، احتمالش کم است که در طول روز خسته باشید.

بهترین زمان خواب

بهترین ساعت خواب در شب

آیا کوتاه کردن یا افزایش زمان خواب توصیه می شود؟

ممکن است بخواهید کمتر از ۷ ساعت در طول شبانه روز بخوابید و یا به دلیل کارهای زیاد و برنامه روزانه ممکن است زمان خواب تان را به ۵ یا ۶ ساعت محدود کنید. اما تحقیقات و آمار موثق ثابت کرده است که کم خوابی تاثیر بسیار منفی روی افراد دارد. که در ادامه به برخی از این تاثیرات خواب بر روی سیستم ایمنی بدن اشاره می کنیم:

  • از دست دادن تمرکز و توجه
  • فشار خون بالا
  • مشکلات قلب و عروق
  • احتمال ابتلا به دیابت
  • اضطراب و افسردگی
  • چاقی مفرط
  • و…

همچنین بسیاری از اشخاصی که کم خوابی دارند امکان دارد پدیده ای به نام بدهی خواب را تجربه کنند. به این ترتیب پس از چندین روز کم خوابی یا بی خوابی، ساعاتی را بیش از حد معمول در روز خواهند خوابید و به این شکل بدهی خواب خود را پرداخت خواهند کرد.

در نتیجه به هیچ عنوان کم خواب طولانی مدت را توصیه نمی کنیم، ولی اگر بنا به دلایلی لازم است چند روز کمتر بخوابید، توصیه می شود خواب خود را در شب کم کنید و در عوض در طول روز کمی استراحت کنید تا بتوانید بهترین زمان خواب خود را تنظیم کنید.

آیا افزایش زمان خواب برای ما مفید است؟

در رابطه با افزایش زمان خواب راحت در شب نیز، معمولا افراد کمی وجود دارند که علاقه مند به افزایش خواب در روز باشند. ولی با این وجود خواب زیاد به طور غیر ارادی نشان از وجود مشکلات و بیماری ها در شخص دارد.
در حقیقت، خوابیدن زیاد که به عنوان پرخوابی نیز شناخته می شود، می تواند ناشی از اضطراب، افسردگی، برخی داروها، کم کاری تیروئید، چاقی یا حتی مشکلاتی مانند آپنه خواب باشد. بنابراین اگر با این مورد مواجه شدید حتما با متخصصان این حوزه تماس بگیرید.

بهترین زمان خواب چه زمانی می باشد؟

به طور کلی در این گزارش یاد گرفتیم: بهترین ساعت خواب برای بزرگسالان 9 تا 11 شب و بهترین زمان برای بیدار شدن 5 تا 7 صبح است. ولی با این وجود، در صورتی که زندگی خصوصی و برنامه شغلی شما اجازه نمی دهد در این ساعات بخوابید، باید زمان خواب خود را طوری برنامه ریزی کنید که 7 تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابید.

در پایان این مقاله توانستیم با ارائه منابع معتبر و علمی به این پرسش که بهترین زمان خواب در شب چه زمانی است پاسخ دهیم. در نهایت، اگر پرسش یا نظری در این باره دارید، منتظر شنیدن نظرات شما در بخش دیدگاه ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *