مقالات تشک رویال

تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن

تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن

همان طور که می دانید، خواب عبارتی است که از عدم توانایی در کنترل محیط فیزیکی و کم شدن سطح هشیاری و غیر فعال شدن برخی از عضلات ارادی در مواقع استراحت کردن طوری می باشد، که فعالیت بدن و ذهن تغییر خواهد کرد و توهم های بینایی نیز جایگزین تصاویر های واقعی خواهد شد. تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن بسیار است و در ادامه با چند مورد از آن ها آشنا خواهید شد.

در واقع خوابیدن برای سیستم ایمنی بدن و سلامت و بازسازی عصاب بسیار پر اهمیت است. در مواقع مراحل اولیه خواب، باید گفت که ما تقریبا هوشیار هستیم. آن زمان، مغز ما امواجی را تولید می کند که دارای دامنه پایین و همین طور فرکانس بالا می باشد.
در رابطه با مراحل خواب باید گفت که نخستین بخش خواب، non-rem می باشد. خواب دیدن در این مرحله خواب بسیار کم پیش می آید، و اگر هم خوابی دیده باشیم آن را به خاطر نخواهیم داشت. در این نوع قسمت از خواب ماهیچه ها کاملا حس دارند. این نوع از خواب هم شامل چهار بخش جدا گانه می باشد.

علاوه بر تاثیر خواب بر روی سیستم بدن، خواب بر زیبایی و همینطور سلامت روان هم تاثیر می گذارد. رابطه بین سلامت روان و خواب مسئله ای مبهم می باشد. اکثر اختلالات روانی می تواند ناشی از کمبود خواب باشد. شایان ذکر است که بدانید، مغز و بدن شما در مواقع خوابیدن ترمیم می شود؛ در واقع سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سیستمک ایمنی بدن با سلامت روان پیوند نزدیکی را دارد. همچنین علاوه بر این که آن را تقویت می کند، واکنش به استرس را هم بالا می برد.

تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن در موقع خواب

تاثیر خواب روی سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی جز شبکه های پیچیده در سراسر بدن محسوب می شود. این سیستم قسمت های دفاعی بسیاری را در برابر بیماری ها در بدن ایجاد می کند. این بخش های دفاعی در حالت کلی به دو دسته مصونیت تقسیم می شوند. دسته اول مصونیت تطبیقی و دسته دوم مصونیت ذاتی می باشد. مصونیت تطبیقی در واقع جز دفاع هایی می باشد که به مرور زمان ایجاد می شود و تهدیدات خاص را هدف می گیرد. مصونیت ذاتی هم نوعی حفاظت عظیم با چند لایه دفاعی می باشد.

اجزا های بسیاری در بدن ما به پیچیدگی سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. از نمونه ای اجزا های مهم می توان به گلبول های سفید بدن اشاره کرد. همان طور که اکثرا می دانید، وظیفه گلبول های سفید در بدن حمله، شناسایی و حذف کردن پاتوژن های خارجی از بدن می باشد. در واقع سیستم ایمنی بدن به عامل های بیماری زا یعنی روش های ذاتی و تطبیقی به سرعت واکنش نشان می دهند.

مواقعی که گلبول های سفید از بدن شما یک پاتوژن را تشخیص می دهد، سیتوکین ها را آزاد می کند تا به دیگر گلبول های سفید در بدن اطلاع حمله را بدهند. اما در رابطه با سیتوکین ها باید بگوییم که، سیتوکین ها نمونه ای از پروتئین هایی هستند که کارشان پیام رسانی به سیستم ایمنی بدن می باشد. هیستامین هم نمونه ای از پروتئین ها می باشد که در واکنش های ایمنی همچون قرمزی و تورم نقش بسزایی دارد.

نقش خوابیدن بر روی سیستم دفاعی

همان طور که در قسمت فوق هم اشاره شد، خواب مناسب و استفاده از تشک رویال مناسب، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و موجب ساختن یک دفاع ایمنی متعادل در بدن می شود؛ اما باید بدانید که، خواب ناکافی موجب اختلالاتی همچون: آپنه خواب، بی خوابی و موارد های دیگر در سیستم ایمنی بدن می شود.

همان طور که می دانید، خواب بخش مهمی از استراحت کردن محسوب می شود. طبق مطالعاتی که تا به حال دیده شده، خواب نقش بسیار مهمی در استحکام سازی سیستم ایمنی بدن را دارد. طبق گزارش و تحقیقات دانشمندان، خواب شبانه موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.

در رابطه با تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن باید گفت که، سیستم ایمنی برای سلامت کلی بدن از جمله: جلوگیری کردن از عفونت ها، التیام بخش زخم ها و مواردهای دیگر بسیار ضروری می باشد؛ خواب مناسب موجب تقویت کردن سیستم ایمنی بدن می شود. اما خواب ناکافی موجب از بین رفتن سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین خواب طولانی و یا خواب کوتاه مدت می تواند موجب بیماری در شما شود.

تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن

تاثیرات خواب بر سیستم ایمنی بدن

تاثیر بی خوابی بر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن با سلول های بسیار و همینطور پروتئین هایی که دارد، در برابر هر گونه بیماری هایی از بدن محافظت می کند. در مواقع بیماری هر قدر که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، طول درمان هم بیشتر می شود و ممکن است که بیماری شما شدت گیرد، و عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد.
اکثرا می دانید که تب کردن علامتی از عفونت در بدن می باشد، و سیستم ایمنی در بدن راهی برای مقابله کردن با آن محسوب می شود. خواب بهتر و راحت در شب در آن حین موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن به خوبی کار کند. در عین حال کم خوابی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن می شود و زمان مقابله کردن با عفونت و ویروس ها را در بدن شما زیاد تر می کند.

عواملی هم وجود دارد که فرآیند مرتبطی را با سیستم ایمنی بدن دارد. یکی از عوامل می تواند وجود ملاتونین باشد. ملاتونین یک هورمون خواب آور می باشد که در شب ها تولید می شود، این نوع هورمون در مقابله کردن با استرس بسیار کار آمد است. این حالت سیستم ایمنی در بدن در طول خواب شبانه مفید می باشد و همینطور جز مهم ترین جنبه های فرآیند به شمار می آید.

همچنین بخوانید : تاثیر تشک در سلامتی

جمع بندی نهایی

اکثریت می دانید که در زمان خواب، فعالیت های ماهیچه ای و همینطور تنفس بسیار کند می شود. در واقع با این امر بدن، انرژی را به سمت سیستم ایمنی هدایت می کند. در این مقاله با تاثیر خواب بر روی سیستم ایمنی بدن آشنا شدید. اما در پایان بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که، بیدار ماندن در طول شب و خوابیدن طولانی مدت در روز موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی در بدن خواهد شد. در کل ممکن است موجب، عملکرد نادرست سیستم گوارشی، کوچک شدن مغز، ایجاد کردن استرس در بدن، فشار خون بالا، و همینطور پیری زودرس نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *